PÖFFi võitis esmakordselt Eestiga seotud film
Uudis
Pöffihunt

Pimedate Ööde filmifestivali peaauhinna võitis esimest korda film, mille on aidanud ekraanile tuua eestlased.

Islandi režissööri Hilmar Oddssoni must komöödia „Teekond emaga” jutustab kogu oma elu kiusaka ema käpa all elanud vanapoisist, kes asub pärast ema surma koos tema laibaga pikale teekonnale mööda konarlikke Islandi teid – selleks et matta ema tema kodukülla. Kummalisi sündmusi ja kohtumisi täis teekonna käigus jõuab ta tagasi iseenda juurde.

„See film võlus meid oma läbipaistva ja lihtsa, kuid julge filmikeelega, peene huumoritaju ja vähenõudliku viisiga rääkida eraelu põletavatest küsimustest. See on film, mis ütleb meile, et kunagi pole liiga hilja,” resümeeris žürii, mida juhtis nimekas Ungari filmilavastaja Ildikó Enyedi.

Filmi kaastootjaks on Marianne Ostrat, heliloojaks Tõnu Kõrvits, monteerijaks Hendrik Mägar ja helirežissööriks Matis Rei.

Peaauhinnaga kaasneb 20 000 eurot, mille paneb välja Tallinna linn.

Filmi helilooja Tõnu Kõrvits võitis ühtlasi auhinna parima filmimuusika eest. „Selgelt eristuv, tundlik ja sügav muusikaline teekond, mis annab täpselt edasi peategelase arengut ja toetab filmi süžeed,” põhjendas žürii oma otsust.

Võidufilmi saab näha veel pühapäeval kell 17.30 Tallinna kinos Coca-Cola Plaza ja Tartu Athena keskuses.

Parima debüütfilmi auhinna sai Šveitsi režissöör Fisnik Maxville filmi „Osa mullast” eest – selles paljastab Balkani sõdade ajast pärit massihaua lahtikaevamine saladusi, mis sunnib esitama ebamugavaid küsimusi mineviku kohta.

Parima Balti filmi auhind läks Leetu: Vytautas V. Landsbergise ja Giedrius Tamoševičiuse ajalooline draama „Poeet” jutustab sõjajärgsetest aastatest – andekas kirjanik visatakse nõukogudevastaste värsside eest kirjanike liidust välja, aga värvatakse kohe NKVD poolt, et ta looks sideme metsavendadega.

Võistlusprogrammi „Kriitikute valikud” võitjaks kuulutas žürii Filipiinide režissööri Jun Robles Lana psühholoogilise kammerdraama „Meist, kuid mitte ainult” ja võistlusprogrammi „Põhjusega mässajad” parimaks Colombia lavastaja José Luis Rugelese muusikalise eluloofilmi „Mäss” – viimane räägib ühest maailma suurimast salsamuusikust Joe Arroyost.

Publikuauhinna pälvis Itaalia režissööri Marescotti Ruspoli film „Amuusia”, mille peategelane on viisikurt.

Kokku andis Pimedate Ööde filmifestival Alexela kontserdimajas toimunud tseremoonial välja 23 auhinda.

PÖFFi juht Tiina Lokk nimetas festivali igati kordaläinuks ja tänas publikut, kes on pärast kahte koroona-aastat leidnud tagasitee kinno – eilse seisuga oli müüdud juba ligemale 60 000 piletit, mis on võrreldav koroonaeelse ajaga.

Kuigi tänavused võitjad on selgunud, jätkub festival veel pühapäeval, kui ekraanile jõuavad teiste seas ka võidufilmid.

PÖFFi veebikinos saab festivalifilmide valikut vaadata alates 28. novembrist.

Pimedate Ööde filmifestivali esitlevad Elisa, Nordic Hotel Forum ja Toyotam, suursponsoriteks on Forus, National Geographic, Postimees ja Cramo.

Vaata lõputseremooniat siit.

26. Pimedate Ööde filmifestivali auhinnad

PÕHIVÕISTLUSPROGRAMM

Žürii: Ildikó Enyedi (Ungari), Hayedeh Safiyari (Iraan), Adam Balazs (Ungari), Andreas Kleinert (Saksamaa) ja Bijaya Jena (India)

Parima filmi grand prix:

„Teekond emaga” (Island-Eesti)

Á Ferð með Mömmu / Driving Mum

Režissöör Hilmar Oddsson

Žürii põhjendus: „Oleme viimase nädala jooksul näinud väga palju kõige erinevamaid filme. Leidsime nende seast ühe, mis võlus meid oma läbipaistva, lihtsa, kuid julge filmikeelega, peene huumoritajuga ja vähenõudliku viisiga rääkida eraelu põletavatest küsimustest. Film, mis ütleb meile, et kunagi pole liiga hilja.”

Parim režissöör:

Ahmad Bahrami

„Prügilinn” (Iraan)

Shahre Khamoush / The Wastetown

Žürii põhjendus: „Kasutades ära kurba ja hävitatud paika, toob režissöör meieni arhailise, ülemaailmselt mõistetava draama, mida võib võrrelda Shakespeare’i tragöödiatega. Lisaks on väga intrigeeriv näitlejate töö. Vaataja ei saa unustada metafoorilist atmosfääri, mille poeetiline kujundlikkus sarnaneb unenäoga. Filmi ja kunsti tippteos.”

Parim operaatoritöö:

Adrian Teijido

„Himude jõgi” (Brasiilia)

O Rio do Desejo / River of Desire

Režissöör Sérgio Machado

Žürii põhjendus: „Visuaalselt vapustav, unenäolise õhustikuga film viib meid sürreaalsesse keskkonda. Suurepärane operaatoritöö ei näita meile vaid ilu, vaid kisub vaataja sügavale tegelaskujude maailma.”

Parim stsenaarium:

Shahar Rozen ja Dudu Busi

„Pardid. Linnalegend” (Iisrael)

*Ducks, an Urban Legend *

Režissöör Shahar Rozen

Žürii põhjendus: „Stsenaristid, kellest üks on ka režissöör, on ehitanud keerulise, mitme sisuliiniga universumi, mängides osavalt karmitooniliste värvide ning ohtlike käänakute ja pööretega. Tulemuseks on haruldane saavutus: absurdset lugu rääkides viivad nad meid tänapäeva Iisraeli piinatud ja kaootilisse maailma.”

Parim naisnäitleja:

Antonia Zegers

„Karistus” (Tšiili-Argentina)

El Castigo / The Punishment

Režissöör Matías Bize

Žürii põhjendus: „Tõsise ja vihasena annab ta oma pingul ilmetega mõista, mis vaatajat ees ootab. Algul vihkab publik teda kui külma ja kalestunud ema, aga kui selguvad tema luhtunud ootused ja pettumus abielus, hakkame talle kaasa tundma. Naine, kes kannab kogu filmi oma õlgadel.

Parim meesnäitleja:

Gurban Ismailov

„Külm kui marmor” (Aserbaidžaan-Prantsusmaa)

Mərmər soyuğu / Cold as Marble

Režissöör Asif Rustamov

Žürii põhjendus: „Võimas ja nüansirohke etteaste isana, kes on võimukalt ennastkehtestav, alatu ja manipuleeriv, tungides sammhaaval oma poja ellu.”

Parim muusika:

Tõnu Kõrvits

„Teekond emaga” (Island-Eesti)

Á Ferð með Mömmu / Driving Mum

Režissöör Hilmar Oddsson

Žürii põhjendus: „Selgelt eristuv, tundlik ja sügav muusikaline teekond, mis annab täpselt edasi peategelase arengut ja toetab filmi süžeed. Intelligentne ja hea proportsiooniga muusikakasutus on täielikus kooskõlas kunstimeisterlikkusega, nüansirohke, kuid täpse instrumentatsiooni ja inimhääle väega.

Parim kunstnikutöö:

Michael Schindlmeier

„Servus, paps, näeme põrgus” (Saksamaa)

Servus Papa, See You in Hell

Režissöör Christopher Roth

Žürii põhjendus: „Meid viiakse 1980ndatesse, äärmiselt kummalisse kommuuni, mis asub üksikul saarel. Nii alternatiivse rühmituse eksterjöör kui ka interjöörid on tagasihoidlikud, et anda edasi ehedat tunnet. Kuid tollase ajastu trendikate retrostiilide pakkumise asemel loob kunstnik värske, modernse, metafoorilise ja luulelise maailma sellele salapärasele ja põnevale loole, mis räägib vabaduseihast paigas, kus armastus on keelatud.”

DEBÜÜTFILMIDE VÕISTLUSPROGRAMM

Žürii: Sebastian Meise (Austria), Therese Malvar (Filipiinid), Jean des Forêts (Prantsusmaa), Michael Idov (USA) ja Pippa Cross (Ühendkuningriik)

Parim film:

„Osa mullast” (Šveits-Kosovo)

La Terre Intérieure / The Land Within

Režissöör Fisnik Maxville

Žürii põhjendus: „Tõetruud karakterid, võimsad meeldejäävad stseenid, rikas ja liigutav lugu. Film, mis söandab uurida lähemalt hävitusliku konflikti keerukust ja muutub universaalselt mõistetavaks, muutes poliitilise isiklikuks. Kohut mõistmata juhib režissöör meid läbi mitmekihilise, põimuva narratiivi, andes näitlejatele ruumi ehedateks ja südamesse minevateks osatäitmisteks.”

Eriauhinnad:

Režii eest

„Unistuste pelikan” (Horvaatia-Portugal)

Pelikan / Pelican

Režissöör Filip Heraković

Žürii põhjendus: „Kuiva ja lõbusa, sageli sürreaalse visuaalse huumoriga film paljastab kihthaaval oma vapustava südame, otsides üleloomulikkust maalähedases. Kõike seda ankurdavad keskne osatäitmine, mis on märkimisväärne pinna all toimuva poolest, ja tegelaskujude ansambel, visandatud enesekindla ja osavõtliku käega.”

Originaalse visiooni eest

„Amari kvartal” (India)

Amar Colony

Režissöör Siddharth Chauhan

Žürii põhjendus: „See film rõõmustas meid ühe väikelinna kogukonna julge ja innovatiivse kujutusega – see on kogukond, kelle ehe sensuaalsus ja varjamatu soov järgida oma tunge, nii inimlikke kui ka jumalikke, on seatud kultuuriliselt rikka ja sügavalt isikliku resonantsiga foonile. Režissöör võtab meid uljalt käekõrvale ning viib rännakule oma maailma, tutvustades meile oma tegelasi ja nende elusid suure kiindumuse ja sageli ka huumoriga.”

BALTI FILMIDE VÕISTLUSPROGRAMM

Žürii: Katriel Schory (Iisrael), Augusto Sandino (Colombia) ja Maria Pirkkalainen (Soome)

Parim film:

„Poeet” (Leedu)

Poetas / The Poet

Režissöör Vytautas V. Landsbergis ja Giedrius Tamoševičius

Žürii põhjendus: „Film portreteerib tormilist ja plahvatusohtlikku perioodi, mil inimesed pidid langetama raskeid ja dramaatilisi otsuseid selle kohta, keda usaldada ja millesse uskuda. Muljetavaldava pildikeelega film tabab suurepäraselt pingelist õhustikku, kus lugu aset leiab.”

Parima Balti produtsendi auhind koostööfilmi eest:

„Aurora päikesetõus” (Armeenia-Saksamaa-Leedu)

Aurora´s Sunrise

Režissöör Inna Sahhakjan

Žürii põhjendus: „See film paljastab väga kurva peatüki maailma ajaloos, mis on lahtiseks haavaks tänaseni. Kunstilise ja tehnilise saavutusena jutustab see lugu liigutaval ja kaasahaaraval moel.”

VÕISTLUSPROGRAMM „KRIITIKUTE VALIKUD”

Žürii: Riina Sildos (Eesti), François-Pierre Clavel (Prantsusmaa) ja Pinchas Schatz (Iisrael)

Parim film:

„Meist, kuid mitte ainult” (Filipiinid)

About Us But Not About Us

Režissöör Jun Robles Lana

Žürii põhjendus: „Üllatavate süžeepööretega põnev psühholoogine kammerdraama. Ootamatu reaalaja meistriteos, minimaalsete vahenditega, kuid täiuslikult üles võetud film ei räägi ainult meist, vaid ka sellest, kuidas teha filmi vahenditega, mis meil parasjagu olemas on.

Äramärkimine:

„Kondimurdjad” (Itaalia)

Spaccaossa / The Bone Breakers

Režissöör Vincenzo Pirrotta

Žürii põhjendus: „Itaalia filmikunsti parimate traditsioonide järgi valmistatud linateos, täiuslik sotsiaalseid teemasid puudutav film, mis jälgib uuest vaatenurgast inimeste ekspluateerimist tänapäeval. Tugev stsenaarium, perfektsed näitlejatööd ja meisterlik montaaž annavad tunnistust Itaalia filmikunsti uuest ja paljulubavast andest.”

VÕISTLUSPROGRAMM „PÕHJUSEGA MÄSSAJAD”

Žürii: Lily Idov (USA), Mónika Mécs (Ungari) ja Georg Georgi (Saksamaa)

Parim film:

„Mäss” (Colombia-Argentina)

Rebelión

Režissöör José Luis Rugeles

Žürii põhjendus: „Žanripiire ületav film, mis annab näitlemise, jutuvestmise, operaatoritöö ja muusika täiusliku sulamina kokku ainulaadse eluloofilmi. Vahet pole, kas te olete peategelase igiammune fänn või kuulete neid lugusid esimest korda – see film viib teid oma orbiidile ja te tunnetate muusika väge.”

Äramärkimine:

„Kolm tuhat nummerdatud kildu” (Ungari)

Háromezer számozott darab / Three Thousand Numbered Pieces

Režissöör Ádám Császi

Žürii põhjendus: „Film, mis heidab valgust varem peaaegu nähtamatule kogukonnale ning näitab selle ilu ja väärikust. Samas uurib film piiri kunstilise representatsiooni ja nn „väheprivilegeeritute” ärakasutamise vahel, esitades küsimuse meie enda osalusest vuajeristlikus kultuuris.”

Parim lühifilm:

„Kõik korraga” (Norra)

Everything at Once

Režissöör Henrik Dyb Zwart

Žürii põhjendus: „Vaatasime ära 13 väga erinevat lühifilmi. Need olid nii erinevad, et pidime pidama maha pika arutelu teemal, mida üldse tähendab film ja millist filmi me täpselt otsime. Lõpuks jõudsime siiski kokkuleppele filmi osas, mis jõudis väga lühikese kestusega rääkida põneva ja emotsionaalse loo ning jagada selle loojate maailmavaadet.”

RAHVUSVAHELISE FILMIAJAKIRJANIKE ÜHINGU FIPRESCI AUHIND

Žürii: Flavia Dima (Rumeenia), Maximilian Schäffer (Saksamaa) ja Margit Adorf (Eesti)

„Sissepääsu lävel” (Hispaania)

Upon Entry

Režissöörid Alejandro Rojas ja Juan Sebastián Vásquez

Žürii põhjendus: „Nutikate vihjete ja pettemanöövritega film viib vaataja USA piirikontrolli, kus iga väiksemgi liigutus võib tuua kaasa traagilisi tagajärgi ja kus bürokraatia muudab keerulised tõsiasjad hukkamõistudeks ja karistusteks. Nappide vahenditega on režissöörid Alejandro Rojo ja Juan Sebastian Vasquez suutnud luua keeruka ja väga küpse debüütfilmi, mis suudab köita nii suurt kui ka väikest publikut, olles ühtaegu nii niši- kui ka laiatarbefilm.”

PUBLIKUAUHIND

„Amuusia” (Itaalia)

Amusia

Režissöör Marescotti Ruspoli

ELUTÖÖAUHIND

Udo Kier, Krzysztof Zanussi ja Peeter Urbla

DDA SPOTLIGHTI AUHIND

Ali Abbasi ja Sarah Polley

BRUNO O’YA STIPENDIUM

Lena Barbara Luhse

NOORTE- JA LASTEFILMIDE FESTIVAL JUST FILM

Žürii: Lotte Bronshoff, Jaak Kilmi, Alasdair Satchel

Grand prix:

„Kuus nädalat” (Ungari)

Hat hét / Six Weeks

Režissöör Laura Wandel

Äramärkimine:

„Tulevane suvi” (Ungari)

Jövő nyár / Summer to Come

Režissöör György Mór Kárpáti

Euroopa lastefilmide assotsiatsiooni ECFA auhind

Žürii: Margreet Cornelius, Nicola Jones, Leo Pekkala

„Kuidas ma õppisin lendama” (Serbia-Horvaatia-Bulgaaria-Slovakkia)

Leto kada sam naučila da letim / How I Learned to Fly

Režissöör Radivoje Andrić

Lastežürii

Žürii: Armand Gudmundur Mets, Luukas Taoubi, Eleanor Susanna Türk, Tõru Kannimäe, Lisete Viikmäe

Parim film:

„Väike bande” (Prantsusmaa)

La Petite Bande / The Little Gang

Režissöör Pierre Salvadori

Eriauhind kunstnikutöö eest:

„Lapsmasin” (Eesti)

Child Machine

Režissöör Rain Rannu

Noortežürii

Žürii: Adrian Abner, Liisa-Lotta Jürgenson, Maibritt Kilu, Emili Roots

Parim film:

„Süütus” (Iisrael)

Betulim / Virginity

Režissöör Maor Zaguri

Äramärkimine:

„12 vägitegu” (Rootsi-Norra)

12 bragder / 12 Dares

Režissöör Izer Aliu

Kontakt email edukalt vahetatud
Soovitud email on juba kasutusel teie profiilis
Soovitud email on kasutusel teise kasutaja poolt
Uue konto ühendamine õnnestus
Uus konto on juba teie alias
Uue konto ühendamine ebaõnnestus