PÖFFi võidufilm jõuab Euroopa kinodesse
Uudis
Pöffihunt

Millised edulood on saanud alguse Pimedate Ööde filmifestivalilt? Kuidas läheb PÖFFil esilinastunud filmidel laias maailmas? Mida kirjutatakse mujal PÖFFi kohta?

Filmiajakiri Variety avaldas uudise PÖFFil grand prix´ võitnud Hilmar Oddssoni filmi „Teekond emaga” kohta. Filmi müügiõigusi esindav Pariisi firma Alief on sõlminud lepingu Münchenis asuva levitajaga Prokino. Leppe kohaselt on viimane omandanud filmi leviõigused Saksamaal, Austrias, Šveitsis, Liechtensteinis, Luksemburgis ja Trentino-Alto Adige piirkonnas Itaalias.

Prokino ostujuht Ira Von Gienanth kommenteerib tehingut: „Just after Tallinn and reading some great reviews, we took a trip with Jon, his mother and the dog Bresnef and never looked back. We hope that our audiences will be as beguiled as we are with this wildly funny and magical ride through the vastness of Iceland.”

Alief omab ka selliste varasematel PÖFFidel (esi)linastunud filmide maailmamüügiõigust, nagu Kristijonas Vildžiūnase „Laulud rebastele” (Leedu-Läti-Eesti), Andrius Blaževičiuse „Jooksus” (Leedu-Tšehhi) ja Tinna Hrafnsdóttiri „Rappumine” (Island).

Iirlased ootavad kannatamatult „Anni”

Dublini filmifestival (23. veebruar – 4. märts) on oluline sündmus Iirimaa filmikunstile ja muidugi ka režissöör Ciaran Creagh´le: esmakordselt näeb kodupublik tema PÖFFi põhivõistluse maailmaesilinastust „Ann”.

Režissöör kirjutas äsja filmi saamisloost artikli, mis avaldati ajakirjas The Journal. Ta mainib, et film sai tuule tiibadesse ja linastus novembris koguni kolmel A-kategooria filmifestivalil: Tallinnas, Kairos ja Goas.

„It baffles me that such a small Irish story could be accessible to many audiences worldwide. It highlights that people are more alike than not and can resonate with the unspoken truth found at her story’s core,” ütleb ta.

Tõepoolest, see lugu on mõistetav, liigutav ja mõtlemapanev. Eriti neile, kes oskavad ekraanilt „lugeda” kinematograafilist keelt.

F_3_Six_Weeks

Noémi Veronika Szakonyi „Kuus nädalat”

Ungari kriitikud jagasid 60. korda auhindu

Aasta parimaks linateoseks tunnistati Just Filmi noortefilmide võistluse võitja, Noémi Veronika Szakonyi „Kuus nädalat”. Filmi peaosatäitja Katalin Román pälvis aasta parima naisnäitleja auhinna.

Eripreemiaga tunnustati PÖFF25 põhivõistluse maailmaesilinastust, Tallinnas parima kunstniku auhinna võitnud György Pálfi filmi „Igavesti igaveses”. Lisaks sellele sai see parima montaaži auhinna (Réka Lemhényi).

Parima debüütfilmi auhind läks jagamisele. Üks võitjatest on ka viimase Just Filmi noortefilmide võistlusprogrammi film, Szilárd Bernáthi „Larry”. Peaosatäitja Vilmányi Benett tunnistati parimaks meesnäitlejaks. Auhinna said ka teised näitlejad: Anna Szandtner oli parim naisnäitleja ja László Onofer parim meeskõrvalosatäitja.

„Larry” linastub praegu ka Ungari kinodes. Mitmed arvustajad peavad seda väga oluliseks filmiks ja seda soovitatakse vaadata ka probleemsetel noortel.

Andaluusia filmiauhinna nimi on Carmen

Andaluusia filmiakadeemia asutati alles 2020. aastal. Sellega on seletatav, miks anti aastaauhinnad välja alles teist korda. Ja pole raske ära arvata, mis on nende filmiauhinna nimeks – ikka Carmen.

Kokku anti Carmeneid välja 25 kategoorias. Mängufilmide seas tegi ettearvatult laua peaaegu tühjaks Alberto Rodríguez film „Modelo 77” (14 nominatsiooni ja 13 auhinda). Kuid midagi jätkus ka PÖFFi võistlusprogrammides näidatud filmidele.

PÖFF25 põhivõistlusfilm, Santi Amodeo „Õrnus” kandideeris koguni 13 auhinnale. Tuli kaks: parim naiskõrvalosatäitja (Paula Díaz) ja parim uus naisnäitleja (África de la Cruz).

Viimase Just Filmi lastefilmide võistluse linateos, Alexis Morante „Oliveri universum” sai akadeemialt üheksa nominatsiooni ja nendest kolm muutusid auhindadeks: parim ekraniseering (Alexis Morante, Raúl Santos, Miguel Ángel González), parim uus meesnäitleja (Lorca Prada) ja parimad eriefektid (Juan Ventura, Amparo Martínez Barco).

F_6_Punch

Welby Ings „Löök”

PÖFFi filmid linastuvad maakera kuklapoolel

Sydney´s toimuva Mardi Grasi filmifestivali (15. veebruar – 2. märts) korraldajaks on organisatsioon Queer Screen. Mitu aastat organiseerisid nad tollel hetkel maailma ainukest LGBTIQ dokumentaalfilmide festivali. Huvitava faktina võib märkida, et kõigi korraldajate taga on märgitud sulgudes: (She/Her), (He/Him), (He/They), (They/Them) jne.

Tänavu on seal kavas kaks PÖFFi filmi. Kõigepealt debüütfilmide võistlusel osalenud Welby Ingsi „Löök” (Uus-Meremaa), mille müügiõigusi esindab maailmas The Yellow Affair. Pärast PÖFFi on filmi linastatud Palm Springsi, Bari ja Glasgow festivalil.

Ja siis ka PÖFFi „Kriitikute valikute” võidufilm, Jun Robles Lana „Meist, kuid mitte ainult” (Filipiinid).

Veel üks uks Ameerikasse

Veel üks oluline uks sisenemaks USA filmifestivalidele ja võimalik, et ka levisse – 40. Miami filmifestival (3.–12. märts). Kui eelmisel aastal oli sinna valitud kolm PÖFFi võistlusprogrammide filmi, siis sellel aastal juba viis.

Põhivõistlusprogrammist on nendeks Dana Nechushtani „Kild minu südamest” (Holland-Belgia), mille müügiagent on Beta Cinema (Saksamaa), ja PÖFFil parima naisnäitleja auhinnaga pärjatud „Karistus” (rež Matías Bize, Tšiili-Argentina), müügiagent Bendita Film Sales (Hispaania). Pärast PÖFFi on „Karistus” osalenud La Serena, FICVIÑA ja Santo Domingo filmifestivalil.

Debüütfilmide võistlusprogrammist Katharina Wolli „Soov olla armastatud” (Saksamaa) ja Ma’ayan Ryppi „Veel üks lesk” (Iisrael-Prantsusmaa).

Ja Balti programmist Signe Baumane „Armunud abiellu” (Läti-USA-Luksemburg), mille müügiagent on New Europe Film Sales. Seda võib nimetada juba väga populaarseks festivalide filmiks.

F_5_How_I_Learned_To_Fly

Radivoje Andrić „Kuidas ma õppisin lendama”

Festival, mille auhind antakse kätte haiglas

JEF (11.–26. veebruar) on igal aastal Belgias toimuv filmipidu lastele ja noortele. See ei ole ainult üle riigi mitmes linnas filmide näitamine. Tegemist on palju laiema aastaringse ettevõtmisega, mis tegeleb audiovisuaalkultuuri süstemaatilise õpetamisega lastele ja õpetajatele. Ning festival ise on mitmes mõttes eriline. Näitena JEF haigla žürii. Haiglas viibivad lapsed saavad veebist vaadata kõiki festivali lühifilme ja hääletada. Festivali lõputseremoonial toimub ülekanne haiglast, kus selle võistluse võitjale antakse kätte auhind.

Tänavuse festivali võistlusprogrammi on valitud kaks filmi, mis osalesid ka Just Filmi lastefilmide võistlusprogrammis: Ilmar Raagi „Erik Kivisüda” ja Radivoje Andrići „Kuidas ma õppisin lendama” (Serbia-Horvaatia-Bulgaaria-Slovakkia).

Lõuna-Ameerika St Tropez

Punta del Este on Uruguay linn Atlandi ookeani kaldal. Ametlikult on linnas 20 000 elanikku. Kuid suvel, see tähendab praegu, kasvab sealviibijate arv kümneid kordi. Sageli nimetatakse seda paika ka Lõuna-Ameerika St. Tropeziks. Kusagil viiekümnendatel sai kohalik ärimees Mauricio Litman inspiratsiooni Cannes´ist ja Veneetsiast, et ühendada filmifestival ja kohalik turism. Tema asutatu muutus ajas ja vormis. Nüüd toimub Festival Internacional de Cine de Punta del Estel, lühendatult Cinepunta (tänavu 5.–11. veebruarini), juba 25. korda.

Kümnest filmist koosnevas mängufilmide võistlusprogrammis on ka Sérgio Machado „Himude jõgi” (Brasiilia), mis võitis PÖFFil parima operaatoritöö auhinna.

Režissöör ütleb Brasiilia raadiole Coopnews antud usutluses, et tal on rõõm filmi teekonna üle maailmas. Filmi esilinastus oli külmas Eestis, kus aplodeeriti ja autasustati ning ta on uudishimulik, kuidas see Brasiiliale kultuuriliselt lähedasemates riikides vastu võetakse. Brasiilia kinodes näidatakse filmi alates 23. märtsist.

Cinepunta kõrvalprogrammis Panorama Internacional linastatakse veel üht PÖFFi maailmaesilinastust, „Kriitikute valikutes” osalenud Vera Fogwilli ja Diego Martínezi filmi „Räägime vihkamisest” (Hispaania-Argentina).