PÖFFi filmid äratavad maailmas tähelepanu
Uudis
Andres Mesikepp

Millised edulood on saanud alguse Pimedate Ööde filmifestivalilt? Kuidas läheb PÖFFil esilinastunud filmidel laias maailmas? Mida nende kohta arvatakse?

„Tintsinine” ja „Nähtamatu võitlus” kandideerivad Euroopa filmiauhinnale

Euroopa filmiakadeemia avalikustas linateosed, mis kuuluvad tänavuste Euroopa filmiauhindade eelvalikusse. Teiste seast leiab ka László Csáki dokumentaalse animafilmi „Tintsinine”, mis hakkab kandideerima parima dokumentaalfilmi auhinnale, ja Rainer Sarneti kung fu-komöödia „Nähtamatu võitlus”, mis on esil parima mängufilmi kategoorias.

PÖFFi võistlusprogrammis „Kriitikute valikud” esilinastunud „Tintsinises” (rahvusvahelise pealkirjaga „Pelikan Blue”) on režissöör László Csáki võtnud aineseks tõsieluloo kolmest noorest ungarlasest, kes võltsisid 1990ndate algul rahvusvahelisi rongipileteid, andes raudse eesriide taga kasvanud põlvkonnale võimaluse maailma näha.

Filmi tegemisele eelnes põhjalik eeltöö – kokku koguti üle saja inimese meenutused tollal juhtunust. Autori esialgse kava kohaselt pidi sellest saama tavapärane mängufilm, kuid lõpuks otsustati animatsiooni kasuks. Just sellele žanrile omase audiovisuaalse keele ja rütmi kaudu ongi saavutatud muljetavaldav tulemus, mis annab hästi edasi ajastu vaimu.

Filmi on näidatud arvukatel festivalidel, sealhulgas Torino filmifestivalil, Iirimaal toimuval Galway Film Fleadhil, Thessaloniki dokumentaalfilmide festivalil ja Annecy animafilmide festivalil.

PÖFFil Eesti esilinastuseni jõudnud „Nähtamatu võitlus”, mille tegevus toimub 1970ndate aastate Nõukogude Liidus, toob vaatajani loo noormehest, kelle tee täiusliku võitluskunsti omandamiseni viib ta õigeusu kloostrisse. Õigeusk, kung fu ja heavy metal on märksõnad, mis ühinevad filmis vaimukaks vaatemänguks.

„Nähtamatu võitlus”, millele Variety ennustab kultusfilmi staatust, ongi tänaseks pälvinud ülemaailmse menu. Seda tõestab nii osalemine rahvusvaheliste filmifestivalide võistlusprogrammides kui ka kodumaised filmiauhinnad. Filmi on tänavu näidatud USA ja mitmete Euroopa riikide kinolevis ja voogedastusplatvormidel, näitamisõiguse on omandanud ka HBO.

Euroopa filmiauhinnnad kuulutatakse välja 7. detsembril Šveitsis Luzernis, auhinnakategooriaid on ühtekokku 24. Mängufilmide kategoorias võistlevad ka kaks Tartuffi publikule tuttavat filmi: Yorgos Zoisi „Arkaadia” ja Konstantin Bojanovi „Häbitu”.

F_5_The_G
„G”. Foto: kaader filmist

Montréali fantaasiafilmide festivali žürii eripreemia võitis „G”

Mainekal Montréali fantaasiafilmide festivalil pälvis Kanada režissööride gildi eripreemia Karl R. Hearne´i linateos „G”. See Kanada film, mille maailmaesilinastus toimus PÖFFil, on žanrilt omalaadne neo-noir triller, jutustades loo söakast naisest, kes astub vastu eakatelt kodud ja väärikuse röövinud korrumpeerunud ametivõimudele. Peategelast kehastab siin hinnatud ameerika karakternäitlejanna Dale Dickey („Paljad luud”, „Halvale teele”).

„Auväärse äramärkimise pälvis võimas film, mis toimib ühtlasi tõendusena selle kohta, kuidas ühiskond kohtleb eakaid, eriti kui on võimalus raha teenida,” kommenteerib žürii oma otsust. „Režissöör Karl R. Hearne teab täpselt, milline aare tal Dale Dickey näol on ja kasutab täielikult ära tema uskumatut annet. „G” viib publiku kaasa sõidule, mis pakub ootamatuid käänakuid, olles üles ehitatud põnevikuna, mis ei kaldu kunagi oma põhiteemadest kõrvale. See on emotsionaalne, tume, vaoshoitud ja meisterlikult teostatud film.”

Paul Heath väljaandest The Hollywood News võrdleb filmi omakorda vendade Coenite varaste töödega.

On tähendusrikas, et „G-d” esitleti maailmale esmakordselt just Tallinnas, sest selle lavastaja perekondlikud juured ulatuvad Eestisse. Karl R. Hearne (alias Karl Raudsepp-Hearne) on üles kasvanud Kanadas ja Iirimaal, filmitegemist õppis ta Montréali Concordia ülikoolis. Hearne debüteeris aastal 2002 lühimängufilmiga „Laul” („Song”), mis pakkus hiina kummituslugu. „G” on režissööri teine täispikk mängufilm, sellele eelnes 2017. aastal valminud intellektuaalne müsteerium „Puudutatud” („Touched”).

„G” on osalenud tänavu ka Glasgow´ ja Müncheni filmifestivali võistlusprogrammis.

Tasuks tähele panna ka seda, et Montréali fantaasiafilmide festivalil konkureeris ka Eesti film – Sander Marani muusikaline õuduskomöödia „Mootorsaed laulsid”, mis on tuttav HÕFFi ja Tartuffi vaatajaile.

F_1_Misericordia_new
„Lunastus”. Foto: kaader filmist

PÖFFi võidufilm „Lunastus” püüab auhindu

Emma Dante draama „Lunastus” (originaalpealkirjaga „Misericordia”) rahvusvaheline esilinastus läinudsügisesel PÖFFil kujunes ülimenukaks – lisaks filmile antud grand prix´le võitis selle peaosatäitja Simone Zambelli parima näitleja auhinna.

Itaalia film, mida on nimetatud oodiks halastusele, esitab loo kolmest eluheidikust naisest, kes kasvatavad vaimupuudega orvust noormeest keset karmi tühermaad. Vaesusele ja vägivallale on vastukaaluks seatud headus ja õnnepüüdlused. See on ühtaegu lugu naise kaitsetusest kui ka tugevusest. Emma Dante, kes on ka tuntud teatrilavastaja ja dramaturg, tegigi linateose oma näidendi põhjal, mis väljendab ka ta enda tõekspidamisi.

Intervjuus PÖFF TVle ütles režissöör, et ta ei usu mitte väljakujunenud peremudelitesse ja -rollidesse, vaid hoopis ebatraditsioonilise perekonna tugevusse.

Ülitugeva läbimurde järel Tallinnas on „Lunastus” osalenud paljudel teistelgi maailma filmifestivalidel. Tänavu 8.–17. märtsini Itaalias Umbrias peetud Spello filmifestivalil (Festival del Cinema Città di Spello) võitis filmi operaator Clarissa Cappellani parima kaameratöö auhinna. 3. mail jagatud Itaalia filmiakadeemia Donatello Taaveti auhinnale kandideeris „Lunastus” parima adapteeritud stsenaariumi kategoorias ning Itaalia rahvusliku filmiajakirjanike liidu Hõbedase Lindi auhinnale 20. juunil koguni neljas kategoorias. Jaanuaris-veebruaris aset leidnud Göteborgi filmifestivalil linastus film Voyage-programmis ja juunis-juulis Müncheni filmifestivalil võistluskavas Cinerebels.

Lisaks on „Lunastus” esindanud oma maa filmikunsti arvukatel temaatilistel itaalia filmi festivalidel nii Iisraelis, Portugalis, Hispaanias, Kuubal, Argentiinas, Mehhikos ja mujal.

F_2_Amal
„Amal”. Foto: kaader filmist

„Amal” – edukas festivalifilm

Möödunudaastase PÖFFi põhivõistlusprogrammis linastunud Belgia-Prantsusmaa draama „Amal” käib võidukat teed maailma filmifestivalidel.

Maroko päritolu režissööri Jawad Rahalibi film jutustab terava loo ühes Brüsseli koolis tegutsevast prantsuse keele õpetajannast, kes võitleb piiride ületamise nimel radikaliseeruvas ühiskonnas.

Linateost näidati mullu oktoobris esmakordselt oma kodumaal Belgias 50. Genti filmifestivalil, rahvusvaheline esilinastus toimuski aga Tallinnas. PÖFFi žürii andis filmi nimiosatäitjale Lubna Azabalile parima naisnäitleja auhinna. Siitpeale on jätkunud „Amali” linastumine paljudel rahvusvahelistel filmifestivalidel. Värskeimaks uudiseks on osavõtt 19.–28. juulil toimunud Itaalia Giffoni laste- ja noortefilmide festivalil, kus seda näidati programmis Generator +18.

Tänaseks on film osalenud väga erinevatel maailma festivalidel, mille seast võiks välja tuua kõige markantsemad:

Kõrvuti filmi kõrge kunstilise taseme ja aktuaalse sisuga võime selle festivalimenu panna ka levitajafirma Bendita Film Sales oskusliku tegutsemise arvele.

F_3_Tentigo
„Vaibumatu”. Foto: kaader filmist

Tamili must huumor jätkab läbimurret

Sri Lanka-India koostööfilm „Vaibumatu” (rahvusvahelise pealkirjaga „Tentigo”), mille maailmaesilinastus toimus 2023. aasta PÖFFil, pakkus palju huumorielamusi ja võitis ka festivali žürii eripreemia.

Ilango Rami lavastatud riivatu must komöödia toob vaatajani loo sellest, kuidas maised ihad ei taha surelikku ihu maha jätta, põhjustades sellega piinlikkust lahkunu omaste hulgas ja elevust ilmarahva seas. Sinhalakeelne film osutus ka oma koduregioonis sedavõrd menukaks, et juba eelmise aasta lõpul alustas režissöör ettevalmistusi selle tamilikeelse India uusversiooni tegemiseks. Selline menu on seda tähelepanuväärsem, et tegu on Ilango Rami debüüdiga täispika mängufilmi vallas.

„Vaibumatu” edu võtmeks on tasakaal intellektuaalse filmikunsti ja India stiilis kommertsfilmide vahel, mis äärmustena lõhestavad tänast Sri Lanka filmipilti, on öelnud filmi autor kodumaisele väljaandele Sunday Observer antud intervjuus. „Kuna olen ise filmihuviline, usun ma, et on oluline luua filme, mis kõnetavad laiemat publikut, ilma et langetaks kummagi äärmuse poole. Minu lõppeesmärk on toota filme, millel on arthouse- või intellektuaalse filmi kvaliteet ja sügavus, kuid mis jäävad kättesaadavaks laiemale publikule. Minu jaoks peaks iga kunstivorm jõudma massidesse ja olema nende poolt hinnatud,” rääkis ta.

„Vaibumatu” uusversioon saab teoks India näitlejate ja võttemeeskonnaga. Samuti kohandab autor stsenaariumi India kultuuriruumi jaoks pisut ümber. Just koostöös eri kultuuride vahel näebki Ilango Ram piire purustavat läbimurret. Samas on filmi originaalversioon jõudnud ka Läänes tähelepanu äratada, osaledes sel aastal mitmetel Euroopa filmifestivalidel.

Glasgow filmifestivalil, mis toimus 28. veebruarist 10. märtsini, osales „Vaibumatu” võistlusprogrammis. Mainekas briti kriitik ja kultuuriajakirjanik Josh Slater-Williams (kes teeb koostööd nii Briti filmiinstituudi kui ka väljaannetega Sight and Sound, Total Film ja IndieWire) valis „Vaibumatu” festivali kümne parima linateose sekka. Ka 2.–12. maini Londonis peetud 26. Aasia filmide festivalil oli Ilango Rami film esindatud.

Kontakt email edukalt vahetatud
Soovitud email on juba kasutusel teie profiilis
Soovitud email on kasutusel teise kasutaja poolt
Uue konto ühendamine õnnestus
Uus konto on juba teie alias
Uue konto ühendamine ebaõnnestus