Pimedate Ööde filmifestivali peaauhinna sai Bulgaaria režissööri Ivaylo Hristovi film „Hirm”, mis kujutab humoorikalt kohalikku küla haaravat hirmu, kui sinna ilmub mustanahaline pagulane.
Bulgaaria-Türgi piiri ääres elav naine satub metsas illegaalselt piiri ületanud Aafrika migrandi peale. Ta pakub mustanahalisele mehele peavarju. Paraku tekitab võõra tulek teistes elanikes hirmu, keerates külakese elu pea peale.
„Tõeliselt kaunis film, mis käsitleb tõsist ja olulist teemat nutikalt kuiva huumorit kasutades. Tark, muljetavaldavalt kirjutatud ja suurepäraste osatäitmistega linateos suudab haruldasel moel olla ühtaegu empaatiline ja samas provotseeriv, pakkudes samas ka rabavat absurdihuumorit. Ajal, mil rändeteemad kõikjal kirgi kütavad, mõjub see film eriti asjakohaselt,” resümeeris žürii, mille tööd juhtis Briti filmikriitik Mark Adams.
Peaauhinnaga kaasneb 10 000 eurot, mille pani välja Tallinna linn.
Režissööri Ivaylo Hristovi mustvalgele filmile on see juba teine tunnustus lühikese aja jooksul, sest oktoobris võitis „Hirm” peaauhinna ka Varnas toimunud Bulgaaria filmide festivalil Kuldne Roos. Tallinnas sai filmi näha esimest korda väljaspool Bulgaariat.
Võidufilm linastub suurel ekraanil veel pühapäeval kell 19.15 kinos Coca-Cola Plaza. PÖFFi veebikinos saab seda vaadata kuni 6. detsembrini.
Parima režissööri auhind läks türklanna Nisan Dağile filmi „Veel üks hingetõmme” eest. Selles armub Istanbuli äärelinnas elav 19-aastane narkomaanist räppar Fehmi 25-aastasesse Devinisse, kes pärineb hoopis teisest keskkonnast. Kaks kadunud hinge inspireerivad teineteist, ent peagi kerkivad selle ebavõrdse suhte kohale varjupilved.
Parima meesnäitleja auhinna sai taanlane Ulrich Thomsen, kes mängib Henrik Ruben Genzi filmis „Erna on sõjas” veltveebel Meierit, kes aitab Ernat, kui too maskeerub meheks, et järgneda oma pojale esimese maailmasõja keerisesse. Film on osaliselt üles võetud Eestis. Parimaks naisnäitlejaks nimetas žürii sakslanna Marie Leuenbergeri, kes kehastab šveitslase Oliver Rihsi filmis „Puurilinnud” idealistlikku advokaati Barbara Hugi, kes tahab kasutada ära legendaarse kurjategija, vanglast põgenemise meistri Walter Stürmi populaarsust, et reformida Šveitsi ajast ja arust karistusseadustikku.
Kokku osales põhivõistlusprogrammis 26 filmi.
Parima debüütfilmi auhinna võitis 30-aastase hiinlase Wang Yiao „Ülim õnn”. Selles seisavad Hiina ühe lapse poliitika ajal sündinud kolm sõpra silmitsi proovikividega, mille veeretab nende teele moodne materialistlik ühiskond. „See lihtne, kuid samas keeruline igapäevalugu on ühtaegu aktuaalne, aus ja südantlõhestav,” resümeeris žürii.
Parima Balti filmi auhind jäi Eestisse, võitjaks kuulutas žürii Veiko Õunpuu „Viimased”. „Olime selle auhinna saaja osas täielikult üksmeelel,” ütles žüriiliige, Luksemburgi produtsent Paul Thiltges.
Pimedate Ööde filmifestivali lõputseremoonia leidis aset Vene Teatris. Kuigi võitjad on selgunud, jätkub festival veel laupäeval ja pühapäeval. PÖFFi veebikino, kus saab vaadata enamikku auhinnafilmidest, jätkab tegevust kuni 6. detsembini.
Avasta sel nädalavahetusel kinodes linastuvaid võidufilme siit.
PÕHIVÕISTLUSPROGRAMM
Žürii: Mark Adams (Suurbritannia), Mostofa Sarwar Farooki (Bangladesh), Izabela Kiszka-Hoflik (Poola), Ester Kuntu (Eesti), Dante Spinotti (Itaalia-USA)
Parima filmi grand prix
Bulgaaria-Prantsusmaa, režissöör Ivaylo Hristov
Žürii põhjendus: „Tõeliselt kaunis film, kus kombineeritakse kuiva huumorit tänapäeva draamaga. Muljetavaldav stsenaarium ja suurepärased näitlejatööd; linateos, mis suudab haruldasel moel olla ühtaegu empaatiline ja samas provotseeriv, tuues sisse ka absurdihuumori elemente. Ajal, mil rändeteemad kõikjal kirgi kütavad, mõjub see film eriti asjakohaselt.”
Parim režissöör
Nisan Dağ
„Veel üks hingetõmme”, Türgi-USA
Žürii põhjendus: „Režissööri visioon, pühendumus ja isikupära kumavad läbi sellest kaasahaaravast, kirglikust ja vapustavast uuest filmist, mille üheks tugevaks küljeks on kindlasti amatöörnäitlejate kasutamine ning kus põimitakse nutikalt draamat muusika ja isegi animatsiooniga, süüvides sotsiaalse keskkonna tumedamatesse telgitagustesse.”
Parim operaatoritöö
Noé Bach
„Elajad”, Prantsusmaa
Žürii põhjendus: „See omapärane film vaatleb põneva nurga alt seksuaalpoliitikat töölisklassi talunike taustal. Võimas lugu saab naispeaosatäitjat jälgides sügava mõõtme, imeliselt kaunis operaatoritöö on aus ja sensatsioonivaba ning aitab sulandada lugu traditsiooniliselt maskuliinsesse külakeskkonda.
Parim stsenaarium
Leonardo António
„Sõna sõna vastu”, Portugal
Žürii põhjendus: „See meisterlik stsenaarium on ülima põhjalikkusega välja arendatud ja struktureeritud, hoidudes liigselt ekspluateerimast probleemset süžeeliini. Stsenaariumit täiustavad hästi tasakaalustatud näitlejatööd ja intelligentne dialoog, mis avaldab muljet ja haarab kaasa. Ehkki loo keskmes on koduses keskkonnas tekkinud vägistamissüüdistus, vaadeldakse selle raske ja kohati põrgulikult piinarikka teema käsitlemisel ka mitmeid teisi perspektiive.”
Parim meesnäitleja
Ulrich Thomsen
„Erna on sõjas”, Taani-Eesti-Belgia
Žürii põhjendus: „Soovime teha sügava kummarduse näitlejatööle, mille puhul teadvustatakse, kui raske on esitada ülimalt tugeva naispeaosatäitja kõrval tasakaalustatud, kuid ülimalt dramaatilist kõrvalrolli. Imeliselt viimistletud ja meisterlik osatäitmine, mis annab võimsale ja meeldejäävale filmile tohutu lisaväärtuse.”
Parim naisnäitleja
Marie Leuenberger
„Puurilinnud”, Šveits-Saksamaa
Žürii põhjendus: „Enne auhinna kätteandmist tahab žürii tunnustada mitmeid suurepäraseid ja geniaalseid naisosatäitmisi tänavuses võistlusprogrammis. Kui võimalik, oleksime tahtnud auhinna anda seitsmele-kaheksale parimale naisnäitlejale. Kuid laseme rambivalguses särada ühel tõeliselt lummaval näitlejannal, kelle loomulik ja tagasihoidlik osatäitmine on laetud emotsionaalsest energiast ja muljetavaldavalt pöörasest intelligentsist.”
Parim muusika
Juanjo Javierre
„Armugán”, Hispaania
Žürii põhjendus: „See imekaunis mustvalge linateos võidab palju tänu hüpnootilisele helitaustale, mis annab ideaalselt edasi filmi meeleolu ja tonaalsust, suutes sel moel põimida kokku lummava taiese poeetilised ja teravad momendid.”
DEBÜÜTFILMIDE VÕISTLUSPROGRAMM
Žürii: Elfar Adalsteins (Island), Juris Kursietis (Läti), Diana Mikita (Eesti), Rene van Pannevis (Holland-Suurbritannia), Ulrich Thomsen (Taani)
Parim film
Hiina, režissöör Wang Yiao
Žürii põhjendus: „Tugeva sotsiaalse pilguheidu eest tänapäeva Hiinale, kus kolm paari on takerdunud vanade traditsioonide ja uute tavade vahele. Lugu jutustatakse originaalses ja värskendavas filmikeeles, kus režissöör suudab draamat ja huumorit elegantselt tasakaalus hoida. See lihtne, kuid keeruline igapäevalugu on ühteaegu aktuaalne, aus ja südantlõhestav.”
Žürii eriauhind
Poola, režissöör Jan Holoubek
Žürii põhjendus: „Fantastilise režissööridebüüdi eest, mis räägib ülekohtuga kaasnevatest õudustest. Suurepärase rolli teeb Piotr Trojan.”
Žürii eriauhind
Prantsusmaa-Armeenia-Belgia, režissöör Nora Martirosyan
Žürii põhjendus: „Imelise stsenaariumi eest, mis räägib nukra, kuid kahjuks asjakohase loo sellest, kui habras on tänapäeval maailmarahu. Ootame põnevusega, mis on selle autorite või teiste samas kategoorias võistlevate režissööride järgmine töö.”
BALTI FILMIDE VÕISTLUSPROGRAMM
Žürii: Marjorie Bendeck (Saksamaa), Tine Klint (Taani), Paul Thiltges (Luksemburg)
Parim film
Eesti-Soome-Holland, režissöör Veiko Õunpuu
Žürii põhjendus: „Olime selle auhinna osas täielikus üksmeeles. Film paistis silma igas mõttes, näitlejate ansambli töö oli terviklik. Tegu on tõelise meeskonnaloominguga ja igas mõttes muljetavaldava filmiga, mis suudeti tõsta täiesti uuele tasandile nii tehniliselt, jutuvestmise viisilt kui ka kunstiliste elementide kasutamiselt. Ülimalt hästi läbi mõeldud muusikavalik on oskuslikult kokku miksitud. Konfliktid tegelaste sees ja nende vahel on meie arvates universaalsed. Tundra ilu on jäädvustatud meisterliku operaatoritööga. Inimese heitlused sellel otsatul ja inimtühjal alal, traditsioonide ja progressi vahel, tõstatavad küsimuse kuhugi kuulumisest ning kujutavad kõigi seal elavate tegelaste üldist üksildust. Tänapäevane põhjamaa vestern.”
VÕISTLUSPROGRAMM PÕHJUSEGA MÄSSAJAD
Žürii: Paolo Bertolin (Itaalia), Alina Șerban (Saksamaa), Matthew James Wilkinson (Suurbritannia)
Parim film ex aequo
USA, režissöör Adam Carter Rehmeier
Žürii põhjendus: „Metsik sõit ühes Ameerika väikelinnas, jälgides paari hädavarest, kelle jaburad äpardused võidavad nii publiku südame kui ka kõrvad.”
Tšiili, režissöör Leonardo Medel
Žürii põhjendus: „Mõtlemapanev portree keerulisest ja tumedast tegelaskujust, kes leiab asjakohase ja kartmatu vahendi, et vallutada publik sotsiaalmeedia staariseisundi keeristormiga.”
Parim lühifilm
„Lood, mis mind öösiti üleval hoiavad”
Belgia, režissöör Jérémy Van Der Haegen
Žürii põhjendus: „Häiriv, kuid võluv muinasjutt, mis näitab, et vahel tuleb hundile järgneda, leidmaks teed iseenda tõelise olemusega leppimiseks.”
AASIA FILMIKUNSTI EDENDAMISE VÕRGUSTIKU NETPAC AUHIND
Žürii: Andreas Ungerboeck (Austria), Kan Lume (Singapur), Zakir Hossain Raju (Bangladesh)
Kasahstan-Prantsusmaa, režissöör Ädilhan Jeržanov
Žürii põhjendus: „Elav, stiilne, mänguliselt innovatiivne – žanripõhine, kuid samas piire painutav draama. Õrn „naistefilm“, mis heidab värske, kuid siira pilgu kasahhi traditsioonilisele külaelule täis inimlikke inimesi.”
RAHVUSVAHELISE FILMIAJAKIRJANIKE ÜHINGU FIPRESCI AUHIND
Žürii: Annika Koppel (Eesti), Denise Bucher (Šveits), Márcio Augusto Sallem (Brasiilia)
Venemaa, režissöör Dmitri Rudakov
Žürii põhjendus: „Vormi rõhutava, kuid poeetilise käsitluse eest, kuidas kunst võib vastupanu ja lootuse maailmale valgust heita, isegi kui see valgus pole värviline.”
OIKUMEENILINE AUHIND
Žürii: Andres Põder, Rainer Sarnet, Madis Kolk, Marge-Marie Paas, Tõnis Kark
Hispaania, režissöör Jo Sol
„Jo Soli „Armugani” karge kujundikeel tungib vaiana ihusse, luues kino vahenditega sugestiivse tajuvaste vaimu, hinge ja ihu ühtsusele. Film kinnitab, et ihu pole väeti, kui vaim on tugev ning vaim võib karastuda ihu kaudu. Film tuletab meelde, et surmast kõnelemine ei peaks olema ideoloogiline, vaid nõuab surma meelespidamist ka igapäevatoimingutes ning seda, kui tähtis on, et me poleks surres üksi. Kõlama jääb sõnum elu väärtusest ja pühadusest.”
ELUTÖÖAUHIND
Margarethe von Trotta ja Alar Kivilo
DDA SPOTLIGHTI AUHIND
Armando Iannucci ja Francis Annan
BRUNO O’YA STIPENDIUM
Reimo Sagor
NOORTE- JA LASTEFILMIDE FESTIVAL JUST FILM
Grand prix
Žürii: Guy Davies (Suurbritannia), Elen Lotman (Eesti), Satu Tuuli Karhu (Soome)
Prantsusmaa, režissöör Charlène Favier
„Rahvusvaheline žürii nautis noortefilmide võistlusprogrammi filme ning hindab kõrgelt filmides tõstatatud teemasid. Nägime mitmeid lugusid, kus täiskasvanud käitusid vastutustundetult ning lapsed pidid end vanema rolli asetama. Filmides tõusis läbivalt küsimusi: “Kes siin loos on laps ja kes täiskasvanu? Mis juhtub, kui täiskasvanu mõtlematu tegutsemine laotab raskuse just selle noore õlule, kes täiskasvanut kõige rohkem usaldab?”. „Slaalom” tõusis esile oma imeliselt autentse portreeringuga keerulisest situatsioonist. Räägituna teismelise perspektiivist, kuid ilma teisi karaktereid demoniseerimata oli tegemist looga, mis julges puudutada väärkohtlemise ja hoolimatuse teemasid väga realistlikul viisil. Võimas film, äärmiselt ausate esitlustega.”
Lastežürii parim lastefilm
Žürii: Kaarel Uueni, Kerstin Kalda, Kuno Wilhelm Rohusaar, Mari Krashevski, Sarah Liis Luha
„Margot ja Marguerite´i imeline seiklus”
Prantsusmaa, režissöör Pierre Coré
Žürii põhjendus: „Pöörane lugu sellest, kuidas noored tüdrukud ootamatult ajas rändavad ning uues ajastus hakkama saavad. Huvitav lugu ja tugevad näitlejatööd. Väga mänguline.”
Noortežürii parim noortefilm
Žürii: Anna Linda Elvre, Gerli Rehkalt, Hans Robert Kannukene, Helena Maarja Tarro
„50 või kaks vaala kohtuvad rannal”
Mehhiko, režissöör Jorge Cuchi
Žürii põhjendus: „Tegu on filmiga, milles julge teemakäsitlus kohtub värske pildikeele, oskuslikult kirjutatud tegelaste, professionaalse näitlejatöö ja omapärase montaažiga; filmiga, mida vaadates kohtusid meie kõrged ootused nendeväärilise linateosega, ja loodetavasti filmiga, mis kohtub veel paljude kinolinade ja vaatajatega.”
Euroopa lastefilmide assotsiatsiooni ECFA auhind
Žürii: Mike Tait (Suurbritannia), Mariella Harpelunde Jensen (Taani), Julia Fleißig (Saksamaa)
Itaalia, režissöör Samuele Rossi
Žürii põhjendus: „Tänavune Euroopa lastefilmide programm viis meid mitmetele erinevatele teekondadele, kuid üks neist tõusis eriliselt esile. Lugu, mis läbi suurepärase näitlejameisterlikkuse näitab isoleerituse ületamist ning ühe indiviidi võimalust tunda end sõprusgruppi kuuluvana. Peategelane leiab jõudu, et oma elutee üle kontroll haarata ning oma headust täis, kuid liialt kaitsva perekonna samuti uue olukorraga kohanema panna. Just filmi rikkalike karakterite, imeilusalt loodud maailma, kaasahaarava ning hästi kirjutatud loo tõttu anname auhinna filmile „Klaaspoiss”.”
LÜHIFILMIDE JA ANIMATSIOONI FESTIVAL PÖFF SHORTS
Rahvusliku võistlusprogrammi parim film
„Välguga löödud”
Eesti, režissöör Romet Esko
Žürii põhjendus: „Kaunilt meisterdatud austusavaldus, mis ühendab isikliku arhiivi ja mängleva lähenemise meediumile, luues kummitava ja meeldejääva filmi, mida tahaks korduvalt uuesti vaadata. Film räägib sügavalt isikliku ja delikaatse, ent dünaamilise loo sõprusest, andes edasi ühtaegu autentse ja universaalse sõnumi. „Välguga löödud” on elu ja loomingulisuse tähistamine filmikunsti kaudu, mis mõjub väga ajakohase ja vajalikuna.”
Animatsiooni võistlusprogrammi parim film
„Kullakallis”
Prantsusmaa, režissöör Paul Mas
Žürii põhjendus: „See film kasutab animatsiooni kunstlikkust, et pääseda valusalt lähedale elulistele teemadele. Žürii hindab filmi lihtsat stiili ning täpsekäelist loo jutustamist, mille kaudu tuuakse vaatajateni keerulised teemad, mis jäävad nendega veel pärast viimseid lõputiitreid.”
Lühifilmide võistlusprogrammi parim film
„Sinu ja Milagrose vahel”
Kolumbia, režissöör Mariana Saffon
Žürii põhjendus: „Žüriile avaldas muljet filmi peen sisevaade ema ja tütre vahelisele keerulisele suhtele, peategelase vapustav näitlejatöö ning imeilus filmikeel. Režissöör näitab tähelepanuväärset oskust, hoolivust ja enesekindlust, tuues järk-järgult vaatajateni kõik suhtekihid, mis tegelaskujude vahel eksisteerivad.”