Millised edulood on saanud alguse Pimedate Ööde filmifestivalilt? Kuidas läheb PÖFFil esilinastunud filmidel laias maailmas? Mida kirjutatakse mujal PÖFFi kohta?
Märtsi lõpus toimus Kanadas kümnendat korda prantsuskeelsete Kanada filmide festival Canadien de Dieppe, kus žürii peaauhinna võitis Lawrence Côté-Collinsi film „Bangalo”, mille maailmaesilinastus toimus PÖFFil.
„Bangalo” on režissöör Lawrence Côté-Collinsi teine täispikk mängufilm, mis jutustab loo Jonathanist ja Sarah´st, kes soovivad tavalist õnnelikku elu abielu, laste ja oma majaga. Maja on nad ostnud, kuid seda tuleb remontima hakata. Loomulikult on remont niisugune asi, mille käigus juhtub palju ootamatusi, raha saab otsa, tekivad tülid, tuleb leida lahendusi.
Côté-Collinsi komöödiafilm on tehtud sooja huumoriga. Kanadas jõudis film kinodesse 7. aprillil. Publik on selle soojalt vastu võtnud, nii mõnigi kiidab, et saab tegelastega samastuda, on öeldud ka, et filmis on Kanada seni parim karaokestseen ja kiidetakse, et seda filmi peavad nägema vanemad inimesed, sest just nemad on sellest põlvkonnast, kes on palju oma kätega ehitanud.
„Veel üks lesk".
PÖFFi debüütfilmide võistluse maailmaesilinastus, Ma´ayan Sue Ryppi „Veel üks lesk” (Iisrael-Prantsusmaa) märgiti ära Sofia filmifestivalil. Žürii kirjutas kommentaariks: „Silmapaistva ja ainulaadse keele eest, mis on leidnud suurepärase tasakaalu komöödia ja draama vahel.”
Filmikriitik Wendy Ide, kes nägi filmi Tallinnas ja kirjutas sellest arvustuse Screen Dailys, lisas hiljem sotsiaalmeedias: „„Veel üks lesk” on julge, stiilne ja omanäoline debüüt. Olen väga põnevil, mida režissöör Ma’ayan Rypp järgmiseks teeb. Ma tõesti loodan, et see film leiab oma publiku. See on eriline.”
Pärast Santa Barbara filmifestivali linastust kirjutas Jason Delgado filmiportaalis Film Threat: „„Veel üks lesk” ei ole harilik film, kuid seal on midagi, mida ma selle juures naudin. Näitlejate ja meeskonna meisterlikkus suunab meid uudsele vaatenurgale, millelt ei saa silmi pöörata.”
Filmil läheb festivalidel päris hästi, seda on näidatud ka Santa Barbara, Miami ja Sarasota filmifestivalil. Aprilli lõpus jõuab film Austriasse, Viini juudi filmide festivalile (Jüdisches Filmfestival Wien).
PÖFFi Just Filmi rahvusvahelise noortefilmide 2021. aasta võistlusel noortežürii auhinna saanud Ungari režissööri Hajni Kisi film „Metsikud juured” pälvis peapreemia ka Lõuna-Saksamaa suurimal rahvusvahelisel laste- ja noortefilmide festivalil Kikife (Kinderkinofestival).
Film jutustab loo vanglast vabanenud üksikisast Tibist, kes püüab uuesti sidet luua oma tütre Nikiga. Tüdruk on seni elanud oma vanaema juures ning too ei taha midagi kuuldagi sellest, et isa uuesti lapse ellu võiks ilmuda. Läbi tragikoomiliste, ahastamapanevate ja dramaatiliste vahejuhtumite õpivad isa ja tütar omavahel läbi saama.
„Metsikud juured” võitis mitmeid preemiaid juba eelmisel aastal, näiteks on see valitud Ungari aasta parimaks filmiks.
„Jäljed”.
Pariisis märtsikuu lõpus toimunud festivalil Festival de films européens de Paris sai peapreemia PÖFFi Balti filmide võistlusprogrammis linastunud Dubravka Turici film „Jäljed”.
Film on valminud Horvaatia, Leedu ja Serbia koostöös ja jutustab loo leinavast teadlasest Anast, kes usub, et kadunud kallimad ja esivanemad üritavad temaga salapäraste märkide kaudu ühendust võtta. Film on poeetiline ja mõtlik, sümboliterohke.
Prantsusmaa festivali žürii põhjendas oma otsust: „Tänu režissööritöö tugevusele, viisile luua emotsioone ainult piltide ja helide kaudu, tänu sellele, kuidas autor teab, kuidas leida iga kaadri sisemine rütm, kuidas seda hoida, kuidas seda orgaaniliselt korraldada, paneb Dubravka Turić meid innukalt ootama tema järgmisi filme.”
Cineuropa arvustus on leitav siit.
Märtsi viimasel nädalal lõppes Itaalias Bari filmifestival Bifest, millel jagus preemiaid ka mitmele PÖFFil linastunud filmile.
Põhivõistlusprogrammis nimetati parimaks režissööriks Enen Yo, kes osales PÖFFi debüütfilmide programmis filmiga „Topeltelu”. Parima näitlejanna tiitli sai Ane Dahl Torp rolli eest filmis „Storm”. Film linastus PÖFFil samuti debüütfilmide programmis, seejuures mõlemad Itaalias premeeritud filmid tegid oma rahvusvahelise esilinastuse just PÖFFil.
Bari festivali parima näitleja tiitli pälvis Thröstur Leó Gunnarson rolli eest filmis „Teekond emaga”. Sellel Islandi-Eesti koostöös valminud filmil oli PÖFFil maailmaesilinastus ning see võitis ka meie festivali peapreemia.
Itaalia filmide programmis premeeriti parimaks režissööriks Ivan Gergolet, kelle debüütfilm „Süüdimatu mees” tegi samuti oma maailmaesilinastuse PÖFFil.