Kõigepealt sa ei kuule. Ja siis ka ei näe enam – oled pimekurt. Just sellise katsumuse ette seab oma peategelased verivärske Albaania film „Tass kohvi ja uued kingad”, mis hakkab võistlema Pimedate Ööde filmifestivali peaauhinna pärast.
Gentian Koçi draamat, mille Albaania esitas äsja ka mitteingliskeelse filmi Oscarile, on PÖFFil au näidata esimest korda maailmas.
Tõsielul põhinev originaalne film, milles üksteisega kokku kasvanud kurdid kaksikvennad kaotavad geneetilise haiguse tõttu ka nägemise, käsitleb eksistentsiaalseid küsimusi peenetundeliselt ja jäägitu kaasaelamisega.
Kokku kuulutas Pimedate Ööde filmifestival täna välja seitse esimest põhivõistlusprogrammi filmi.
Islandit esindab Hilmar Oddssoni must draamakomöödia „Teekond emaga” (Á ferð með mömmu), milles kogu oma elu ema tuhvli all elanud poeg täidab tema viimase soovi ja sõidutab ema surnukeha saareriigi teise otsa, et see tema sünnikohas maha matta – selle kummalise, kohati unenäolise teekonna jooksul mööda Islandi konarlikke teid ja veel konarlikumaid hingemaastikke omandab tema elu uue tähenduse. Autor on PÖFFi kauaaegsematele sõpradele hästi tuttav ja tema filmid „Külm valgus”, „Kivipisarad” ja „Koletis” on Island esitanud ka Oscarile. Oddssoni värskeimasse töösse on panustanud ka eestlased: filmi kaastootjaks on Marianne Ostrat, monteerijaks Hendrik Mägar, helirežissööriks Matis Rei ja heliloojaks Tõnu Kõrvits.
Iraani režissööri Ahmad Bahrami stiilses draamas „Prügilinn” (Shahre Khamoush) teeb oma mehe tapmise pärast trellide taga istunud naine kõik, et leida üles oma poeg, kes talt vangis olles ära võeti ja rikkasse perekonda müüdi – pelgamata selleks kasutada ka kõige äärmuslikumaid vahendeid. Autori eelmine film „Tühermaa” võitis 2020. aastal Veneetsia kõrvalvõistlusprogrammi „Horisondid” ja kuulus ka PÖFFi kavva.
Jaapani režissöör Ryūichi Mino, kelle psühholoogiline kriminaaldraama „Las saatan naerab” osales mullu PÖFFi põhivõistlusprogrammis, naaseb Tallinna oma uue, hoopis teistlaadse linateosega „Erakordne Ginji” – tempoka ja ülemeeliku komöödiaga, mille tegevus leiab aset Edo ajastul. Orvust noormehest saab lugupeetud riisikaupmehe parem käsi, ärigeeniusest superkangelane, kes leiab igale probleemile lahenduse. „Eepiline meelelahutus kauplemisest ja selle kommetest,” nagu on öelnud autorid ise.
Brasiilia režissööri Sérgio Machado film „Himude jõgi” (Cidade Ilhada) on lugu kirest ja pettusest, mis hakkab hargnema, kui üks sama katuse all elavast kolmest vennast toob koju oma pruudi. Film põhineb Brasiilia kirjaniku Milton Hatoumi jutustusel.
Ühe tuntuma Tšiili režissööri Matías Bize verivärskes psühholoogilises draamas „Karistus” (El Castigo) jätab autoreisil olev abielupaar oma 7-aastase poja halva käitumise eest korraks üksi metsa ja kui tagasi tuleb, pole temast enam jälgegi. Ühe pika kaadrina üles võetud film käsitleb emadust ja sellega kaasnevaid paineid tavatust perspektiivist – sellisest, mida ühiskond kipub ignoreerima. Matías Bize varasemad filmid „Voodis” ja „Kala elu” on esindanud Tšiilit ka Oscari konkurentsis. PÖFF on varem näidanud tema filmi „Vee mälu”.
PÖFFi vaatajale on tuttav ka Vietnami režissöör Lương Đình Dũng („Tukkuv linn” ja „Isa ja poeg” – viimase esitas Vietnam ka Oscarile), kes sedapuhku esitleb filmi „Magnum 578” (578: Phát Đạn Của KẻĐiên), mida on juba nimetatud Vietnami kõigi aegade suurejoonelisemaks märulifilmiks. Selles kerge sotsiaalse alltekstiga linateoses võtab pilastamise ohvriks langenud tütre rekkajuhist isa ette kättemaksu inimkaubandusega tegeleva maffia vastu, kes ta tütre röövis – ja see saab olema halastamatu.
Kahe viimase filmi puhul on tegu rahvusvahelise, ülejäänud filmide puhul maailmaesilinastusega.
Põhivõistlusprogrammi võitja saab auhinnaks 20 000 eurot, mille paneb välja Tallinna linn.
Kogu põhivõistlusprogrammi kuulutab festival välja 20. oktoobril, kui algab ka piletite eelismüük.
PÖFFil on tänavu viis võistlusprogrammi varasema nelja asemel. Põhivõistlus-, debüütfilmide, „Põhjusega mässajate” ja Balti võistlusprogrammile lisandub „Kriitikute valik” (Critics´ Pics), mis koosneb nõudlikumale maitsele vastavatest esilinastustest ja mida juhib rahvusvaheliselt tuntud kriitik ja programmikoostaja Nikolaj Nikitin.
„Meie eesmärk on, et iga programm saaks endale selgema näo ning filmid ja publik leiaksid teineteist kergemini üles,” ütles PÖFFi juht Tiina Lokk.
Varasemast erinev on tänavu ka see, et Balti võistlusprogrammi kuuluvad ainult mängufilmid.
Pimedate Ööde filmifestival leiab aset 11.–27. novembrini.