PÖFFi esimeste filmide seas on ka Oscari võitja uus töö
Uudis
Pöffihunt

Oscari võitja István Szabó uus film on üks kaheksast esimesest põhivõistlusprogrammi linateosest, mille Pimedate Ööde filmifestival välja kuulutab.

38 aastat tagasi „Mefisto” eest parima mitteingliskeelse filmi Oscari ja seitse aastat tagasi ka PÖFFi elutööauhinna võitnud Ungari vanameistri viimane film „Lõppsõna” (Zárójelentés) on lugu hinnatud kardioloogist, kes naaseb pärast pensionile saatmist kodukülla ja otsustab hakata seal inimesi ravima. Paraku ei sobi tema entusiasm kohalikesse oludesse, tuues kaasa tõsiseid konflikte – tulemusena rullub temast üle kontrollimatu vaimse agressiooni laine.

Final report.jpg
Kaader filmist „Lõppsõna”

Filmi peaosas on legendaarne Klaus Maria Brandauer, Szabó lemmiknäitleja, kes mängis ka tema kuulsas triloogias „Mefisto”, „Ooberst Redl” ja „Hanussen” – sellest, kuidas vaim end võimust pimestada laseb. Nüüd saab see filmiajaloo suurimaid tandemeid taas üle 30 aasta kokku.

„Lõppsõna” kuulub ka Euroopa filmiakadeemia 2020. aasta parimate mängufilmide eelvalikusse. Pimedate Ööde filmifestivalil näeb seda esimest korda väljaspool Ungarit.

Ulbolysn.jpg
Kaader filmist „Ulbolsõn – üksi kõigi vastu”

Kasahstani režissööri Ädilhan Jeržanovi filmis „Ulbolsõn – üksi kõigi vastu” (Ұлболсын) röövib kohaliku auuli mõjuvõimas posija Ulbolsõni õe, et teha temast oma noorem naine. Ulbolsõn otsustab õe iga hinna eest päästa, heites kinda auuli patriarhaalsele mõtteviisile ja kommetele. Jeržanov on üks kasahhi juhtivaid filmilavastajaid, kelle töid on näidatud paljudel nimekatel festivalidel, sh Cannes´is, Veneetsias ja Torontos. Tema varasem looming – „Maailma õrn ükskõiksus” ja „Omanikud” – peaks olema tuttav ka PÖFFi vaatajatele. Jeržanovi kõige uuemat filmi näeb Eestis esimest korda maailmas.

Samuti esimest korda maailmas linastab PÖFFil oma filmi venelane Aleksandr Mindadze, keda paljud teavad ehk enam hoopis hinnatud stsenaristina, paljude Vadim Abdrašitovi filmide, sh „Plumbum ehk Ohtlik mäng”, „Teener” ja „Tantsija aeg” järgi. „Parketil” (Паркет) on tema neljas töö režissöörina, eelmise filmi „Armas Hans, kallis Pjotr” tunnistasid aasta parimaks Vene linateoseks nii sealne filmiakadeemia Nika kui ka filmiuurijate ja -kriitikute gild. Mindadze uus film on lugu kolmest tantsijast, tango à trois leiutajast, kes tulevad 25 aastat pärast lahkuminekut uuesti kokku, et esineda tähtpäevakontserdil. Vanad tunded löövad lõkkele, nagu poleks möödunudki veerand sajandit. Üllatuslikus kõrvalosas teeb kaasa ka Taavi Eelmaa.

Parquet.jpg

Kaader filmist „Parket”

Teinegi põhivõistlusprogrammi film on pärit Venemaalt – oma uut tööd esitleb Anna Melikjan. „Kolmekesi” (Трое) on melodraama mehest ja naisest – abielupaarist – ja veel ühest naisest, kes nende ellu tuleb. Klassikalise armastuskolmnurga peaosas on Vene filmi superstaar Konstantin Habenski. Melikjani tuntuim film on seni „Näkineid”, mis võitis 2008. aastal Sundance´i filmifestivalil parima välisfilmi režii ja Berliini filmifestivalil rahvusvahelise filmiajakirjanike ühingu auhinna. Samuti esindas see Venemaad Oscari konkurentsis. „Kolmekesi” esilinastus äsja Sotšis toimunud Vene filmide festivalil Kinotavr ja võitis seal parima operaatoritöö preemia. PÖFFil näeb seda esimest korda väljaspool Venemaad.

The Three.jpg
Kaader filmist „Kolmekesi”

Ka Eesti filmisõprade seas hästi tuntud lätlanna Laila Pakalnina toob PÖFFile oma tuliuue filmi „Peegelpildis” (Spogulī), mis on teravmeelne tõlgendus igihaljast Lumivalgukese loost. Kõik selle filmi tegelased tegelevad moodsalt väljendudes eneserepresentatsiooniga, nende obsessiooniks on see, kuidas nad välja näevad. Filmi visuaalne stiil on väga eriline – kaadris askeldavad inimesed teeksid justkui igast hetkest oma elus selfit.

In the Mirror.jpg
Kaader filmist „Peegelpildis”

Horvaatia filmikunsti esindab Dalibor Matanići „Koidik” (Zora) – müstiline draama, milles poja kaotusest traumeeritud perekond kistakse unenäoliste, ärevate sündmuste keerisesse. Ka seda filmi näeb maailmas esimest korda. Autori mõne aasta tagune töö „Päike on kõrgel” võitis Cannes´i festivalil kõrvalprogrammi „Un Certain Regard” auhinna ja Horvaatia esitas selle Oscarile.

The Dawn.jpg
Kaader filmist „Koidik”

Noore türklanna Nisan Daği film „Veel üks hingetõmme” (Bir nefes daha) viib Istanbuli äärelinna, sealsete noorte pulbitsevasse maailma, mida valitseb mõistagi räppmuusika. 19-aastane narkarist räppar Fehmi armub 25-aastasesse Devinisse, kes pärineb hoopis teisest keskkonnast. Kaks kadunud hinge inspireerivad teineteist, ent peagi kerkivad selle ebavõrdse suhte kohale varjupilved. Filmile on kirjutanud muusika Türgi tuntumaid räppareid Da Poet.

when I'm done dying.jpg
Kaader filmist „Veel üks hingetõmme”

Maailmaesilinastus on ka Portugali režissööri Leonardo António filmil „Sõna sõna vastu” (Submissão), mille peategelane Lúcia läheb kohtusse õigust nõudma, kui tema enda abikaasa ta vägistab. Selleks tuleb murda ühiskonnas valitsevat meestekeskset mõtteviisi.

Submission.jpg
Kaader filmist „Sõna sõna vastu”

Kogu põhivõistlusprogrammi avalikustab festival 23. oktoobril. Piletite eelismüük algab päev varem.

Pimedate Ööde filmifestival leiab tänavu aset 13.– 29. novembrini kombineeritud kujul – filme saab vaadata nii kinosaalis kui virtuaalselt.