PÖFFi avafilm juhatab sisse Ungari fookuse
Uudis
Pöffihunt

Pimedate Ööde filmifestivali avab nimeka Ungari režissööri Ildikó Enyedi film „Minu abikaasa lugu”.

Tahumatu hollandi meremees veab kohvikus kihla, et abiellub esimese naisega, kes uksest siseneb. Nii algab Ildikó Enyedi romantiline draama, mille peaosades on nimekad Léa Seydoux ja Gijs Naber. Ungari kirjaniku Milán Füsti samanimelise, ka eesti keelde tõlgitud romaani järgi vändatud film esilinastus tänavusel Cannes´i festivalil.

Avatseremoonial, mis leiab aset 12. novembril Alexela kontserdimajas ja millele „Minu abikaasa loo” linastus järgneb, esineb ansambel Holy Motors ja kätte antakse Pimedate Ööde filmifestivali elutööauhind ning Bruno O'Ya noore näitleja stipendium. Õhtut juhib Sander Rebane, selle lavastab Karl Laumets.

„Minu abikaasa lugu” juhatab ühtlasi sisse esindusliku Ungari fookusprogrammi, kuhu kuulub kaheksa uuemat ja kümme vanemat Ungari linateost.

„Vaatajate ette jõuab valik hinnatud ungari filme, millel on meie filmiajaloos oluline koht,” kirjutab programmi saatesõnas arhivaar Eszter Fazekas. Mahuka kava on kokku pannud Ungari filmiinstituut koostöös PÖFFiga ja sellega tähistatakse Ungari filmikunsti 120. sünnipäeva – 30. aprillil 1901. aastal valmis Budapestis esimene lavastuslik film „Tants”.

Uuematest filmidest esilinastub põhivõistlusprogrammis linateostega „Hõkk” ja „Taksidermia” enesele nime teinud György Pálfi allegooriline draama „Igavesti igaveses”, mis räägib postapokalüptilisest, militariseeritud tsooniks muutunud Ungarist, kus hargneb kummaline armastuskolmnurk. Teise tunnustatud meistri Kornél Mundruczó film „Evolutsioon” tegeleb holokausti traumade ja nende tagajärgedega. Péter Bergendy õuduspõnevik „Post mortem” esindab tänavu Ungarit mitteingliskeelse filmi Oscari konkurentsis, kui Lili Horváti psühholoogiline draama „Ettevalmistused koosolemiseks teadmata ajal” tegi seda mullu.

Gábor Fabriciuse draama „Franki kustutades” esilinastus tänavu Veneetsia filmifestivali kõrvalprogrammis „Kriitikute nädal”, Cristina Grosani draamakomöödia „Asjad, mis väärivad enesehaletsust” oli Sarajevo filmifestivali lõpufilm ja Nóra Lakosi romantiline komöödia „Väike koogipood” võitis Pariisi filmifestivalil viis auhinda.

Filmiklassikast on rahvusvaheliselt tuntuim PÖFFi elutööpreemia laureaadi István Szabó „Mephisto”, mis võitis 1981. aastal parima mitteingliskeelse filmi Oscari. Miklós Jancsó 1965. aasta filmi „Lootuseta”, Károly Makki 1971. aasta filmi „Armastus”, Zoltán Huszáriki 1971. aasta filmi „Sindbad”, Zoltán Fábri 1956. aasta filmi „Karussell” ja Ildikó Enyedi 1989. aasta filmi „Minu 20. sajand” hääletasid Ungari filmindustegelased 2000. aasta ringküsitluses kõigi aegade 10 parima kodumaise filmi hulka.

Ülejäänud arhiivifilmidest on István Gaáli „Voolus” (1963) Ungari uue laine filmikunsti avateoseid ja Márta Mészárosi „Üheksa kuud” (1976) sealse feministliku filmikunsti nurgakivi. Marcell Jankovicsi joonisfilm „Valge mära poeg” (1981) väärib kohta maailma kõige olulisemate animafilmide seas ja Géza Bereményi „Eldorado” (1988) on esimene ilma tsensuuri paineta valminud film sõjajärgsest Ungari ühiskonnast.

Uuemad filmid:

Vanemad filmid:

Lisaks on lühifilmide ja animatsiooni festivali PÖFF Shorts kavas eriprogramm „Fookuses: seitse aastat Ungaris”, mis on kokku pandud Moholy-Nagy kunsti- ja disainiülikooli animatsiooniharu nimekate vilistlaste loomingust.

PÖFFi avafilmi ja -tseremoonia piletid jõuavad müügile lähipäevil, ülejäänud Ungari fookusprogrammi pileteid saab osta alates 5. novembrist.

Festivali seanssidele pääseb ainult COVID-19 tõendi olemasolul.

Pimedate Ööde filmifestival leiab aset 12. novembrist 28. novembrini.