fbpx
wandering girl

PÖFFi päevik: filmide elu pärast festivali #1

Reisusihiks oli meile Rotterdam. „Supernoova” on supernoova. Kuidas Filipiinid rõõmustasid. Santa Barbara – rohkem kui seebiooper. 

Kes oleks julgenud arvata, et Iraani režissööri Narges Abyari filmi „Täiskuu aegu” avaseansi kõik 458 kohta Tallinnas välja müüakse!? Et see koguni publikupreemia võidab? Iraani film? Mis seal salata, isegi meie mitte! Seda enam on hea meel, et PÖFFi aastatepikkune pühendunud töö selle suure ja väga heal tasemel filmiriigi linateoste tutvustamisel hakkab lõpuks vilja kandma. 

“Täiskuu aegu”

Ka filmi vastukaja mujalt maailmast räägib selget keelt. „Sulatades kokku poliitilise draama, ajaloolised sündmused, armastusloo ja õudusfilmi, hoiab Narges Abyar vaatajat tooli küljes kinni, tõestades, et on üks Iraani kõige põnevamatest uutest lavastajaannetest,” kirjutab The Hollywood Reporter. Detsembris Prantsusmaal toimunud Carcassonne´i poliitiliste filmide festivalil võitis „Täiskuu aegu” peaauhinna, tudengiauhinna ja parima näitleja auhinna.

Filmi on juba näidatud Bostoni, Houstoni ja Washington DC AFI Silver Springsi Iraani filmide festivalil, ees seisab linastus nimekal Washingtoni filmifestivalil. Iraani filmikriitikud on „Täiskuu aegu” nomineerinud oma auhindadele koguni 12 kategoorias – rohkem nominatsioone pole ühelgi teisel linateosel. Kuuest parima filmi kandidaadist kolme – lisaks „Ainult 6,5” ja „Vanglaülem” – näitas ka PÖFF. Huvitav teada: aastas valmib Iraanis ligikaudu 150 pikka filmi. 

***

“Kokka, kepi, killi”

„Jää jumalaga, Mann, sest tuules oli ramm ja reisusihiks oli meile Rotterdam,” laulis Kukerpillid. Reisisihiks on Rotterdam ka PÖFFi, isäranis võistlusprogrammide filmidele. Oma peene maitse poolest tuntud maailmakuulus festivali programmi filmidest kattub PÖFFiga ligikaudu 20, mh on valitud kavva taanlase Ulrich Thomseni filmi „Gutterbee – rentslimesilased” ja Slovaki režissööri Mira Fornay filmi „Kokka, kepi, killi” – esimene osales Põhivõistlusprogrammis ning viimase maailmaesilinastus oli mäletatavasti PÖFFi programmis „Põhjusega mässajad”. Ühtlasi näitab seda Põhjamaade suurim, Göteborgi filmifestival. 

Vaata lähemalt!

***

Arlingtoni kino Santa Barbaras

„Santa Barbara” – seebiseriaalide kuningas, kirjutas 1990ndate lõpus Õhtuleht, jättes hüvasti selle kümneid tuhandeid eestlasi teleriekraanide ette naelutanud sarjaga. Kanal 2 näitas seda kokku viis aastat – 1924 osa! Vähesed aga teavad, et Santa Barbarat nimetatakse ka selleks päris esimeseks Hollywoodiks: stuudio American Film Manufacturing Co tootis seal alates 1910. aastast sadu tummfilme. Nüüd korraldatakse Santa Barbaras juba 35. korda suurt rahvusvahelist filmifestivali, kuhu tänavu on teiste seas oodata Brad Pitti, Laura Derni, Renée Zellwegerit ja paljusid teisi USA staare. Üle 200 filmi, 47 maailmaesilinastust, esindatud on 50 riiki. PÖFFi võistlusfilmidest on kavas Hüseyin Tabaki „Mustlaskuninganna”, Fatos Berisha „Lendav tsirkus”, Ulrich Thomseni „Gutterbee – rentslimesilased” ja Bartosz Kruhliku debüütfilm „Supernoova”

Vaata programmi!

***

“Uitav tüdruk”

Vahel võib filmi jõudmine laia publiku ette võtta aega. 2018. aasta PÖFFi võidufilm, Kolumbia režissööri Rubén Mendoza „Uitav tüdruk” jõudis pika festivalikarjääri lõppakordina rahvusvahelise meediahiiu ja hinnatuima seriaalide tootja HBO filmilaenutusse!

USA territooriumi vaatajatel on võimalus filmi näha 2. veebruarini. Kel vähegi võimalik, soovitame soojalt! 

***

“Kalel (15)”

Ilma PÖFFita ei teaks me tõenäoliselt kuigi palju Filipiinide filmikunstist. PÖFF on selles kauges, rohkem kui saja miljoni elanikuga saareriigis vändatud filme ikka tutvustanud ja nüüd – esimest korda ka pärjanud! Jun Robles Lana võitis filmi „Kalel (15)” eest parima režissööri auhinna, ja mõistagi vallandus tema kodumaal suur rõõm.

Paljud väljaanded rõhutasid, et Filipiinide filmiajaloos on see alles teine parima režissööri auhind nii tähtsalt festivalilt. (Esimese sai Brillante Mendoza 2009. aastal Cannes´is.) Film sai kohe ka “A-kategooria”, mis tähendanuks seda, et kinopiletitele kehtestatud lõbustusmaks (meil käibemaks) kuulub tagastamisele filmi tootjatele.

Kuid … mõned päevad hiljem võttis riigi ülemkohus vastu otsuse, et selline fiskaalne meede kodumaise filmi kaitseks tühistatakse. Edu laineharjal tuli film kiiresti levisse paisata, et rahaliselt päästa, mis päästa annab.

Aga… ees oli järgmine takistus. Samamoodi kodumaise filmi kaitseks peavad kõik pealinna Manila ja selle lähiümbruse kinod näitama jõulude esimesest pühast kuni jaanuari teise nädalani ainult Filipiinide filme. Need kaheksa filmi, mis ekraanile jõuavad valitakse välja aga juba suvel. PÖFFiks valmis saanud „Kalel (15)” sinna nimekirja seetõttu ei kuulunud. Produtsendid tegid aga imet ja lõpuks jõudis see detsembri lõpus 29 Manila kino ekraanile.

Ja last but not least: 59. Aasia ja Vaikse ookeani piirkonna filmifestivalil Asia-Pacific Film Festival, mis on üks Aasia vanimaid, võitis „Kalel (15)” äsja parima montaaži auhinna. 

***

“Supernoova”

Aastalõpu edetabeleid on võimalik koostada mitut moodi. Poola filmiväljaande Movies Room toimetaja Szymon Goraj on reastanud mööduva aasta põnevikud. Kõrgel kolmandal kohal on mõneti üllatuslikult Bartosz Kruhliku „Supernoova”, mis jõudis oma rahvusvahelise esilinastuseni PÖFFi debüütfilmide programmis. Esimene on muide „Parasiit” ja teine Jordan Peele´i „Meie”! 

Vaata Szymoni edetabelit!

“Vastupidi”


Teine näide aasta parimate filmide edetabelist tuleb Tšehhist: kvartaliajakirja Film a doba autor Štěpánka Ištvánková, kes külastas ka PÖFFi, valis oma lemmikute sekka meie selle aasta võidufilmi, Anshul Chauhani „Vastupidi”.

Vaata Štěpánka nimekirja!

***

“Mustlaskuninganna”

India mastaabid on tõesti hämmastavad. Pune on Maharashtra osariigi pealinn, kus elab üle kuue miljoni inimese! Sealne äsjalõppenud rahvusvaheline filmifestival, on muide ainus maailmas, kus näidatakse marathikeelseid filme. Mõni aasta tagasi oli festivali kavas Sulev Keeduse film „Mehetapja / Süütu / Vari”, kuhu see jõudis otse PÖFFilt.

Tänavu nägi Punes meie võistlusfilmidest Hüseyin Tabaki „Mustlaskuningannat”,venelanna Ksenija Ratušnaja „Põhjusega mässajate” filmi „Mässajatel pole paradiisi asja” ja… muidugi „Supernoovat”, mida me siin juba mitmel puhul oleme maininud. Viimase režissöör Bartosz Kruhlik võitis ühtlasi rahvusvahelisel konkursil parima režissööri auhinna. „Kaasahaarav lugu traagilisest kaotusest, vastutusest ja lunastusest,” nagu resümeeris žürii. 

Vaata auhinnasaajaid!

JÄLGI MEID

KONTAKT

ESITLEJAD

AMETLIKUD PARTNERID

TÄNAME

© 2019 MTÜ Pimedate Ööde filmifestival