Lõunasöök: kiri Ameerikale
Erakordne saavutus filmikunstis: üksindus, poliitika ja inimlikkus Trumpi lõhestatud Ameerikas.
Eduardo on Mehhiko päritolu kokk Coney Islandi söögikohas. Ta ületas riiki saamiseks kõrbe juba 20 aastat tagasi, ent saab ootamatult USA presidendivalimiste viimase nädala sündmuste keskpunktiks. Ta satub üürikeste kohtumiste, patriootlike hümnide, palvete, juhusliku vägivalla, helluse ja meeleheitlikult ilusate maastike keerisesse. See on Ameerika, mis on korraga vilumatu ja poeetiline.
Film väldib tavapärast narratiivi, põimides igapäevaelu fragmentidest kokku ebatavalise ja rabava portree jagunenud, ent äärmiselt inimlikust rahvast. Ajaloolise sündmuse lähenedes põrkub Eduardo vaikne olek Robertiga, vankumatu Trumpi toetajaga, lihtsa hamburgeri tõttu. Filmi režissöör Gianluca Vassallo nimetab filmis kasutatud võtteid „punk-selguseks“ ja „delikaatseks mässuks“ ning saavutab tulemuse, mida näeb Ameerikat kujutavates filmides harva.
Marianna Kaat

Gianluca Vassallo (1974) on kunstnik, fotograaf, stsenarist, filmirežissöör ja poliitiline aktivist, kes pärast muusiku, raamatumüüja ja kontserdikorraldajana töötamist pühendus alates 2011. aastast täielikult visuaalkunstile. Tema töid on eksponeeritud nii Itaalia kui ka rahvusvahelistes galeriides. Filmiloojana on ta tuntud isikliku ja läbimõeldud stiili poolest, mis ühendab inimeste lood sotsiaalsete teemadega. Tema täispikkade teoste hulka kuuluvad dokumentaalfilmid „Lockdown Ballad“ (2020) ja „James vs Wines“ (2022) ning mängufilmid „La Sedia“ (2023) ja „Il Posto“ (2024). Ta on White Box Studio asutaja ja kunstiline juht ning teeb stuudios koostööd teiste Sardiinia loomeinimestega.
Filmograafia:
Volevo solo sapere come stai (2021, doc, co-dir), James vs Wines: The highrise of meanings (2021, doc), La sedia (2023), Il posto (2024), The Lunch: A Letter to America (2025, doc)





